Journal Information
Vol. 3. Issue 4.
Pages 377-386 (July - August 1997)
Share
Share
Download PDF
More article options
Vol. 3. Issue 4.
Pages 377-386 (July - August 1997)
ARTIGO ORIGINAL
Open Access
Ventilação domiciliária
Visits
4292
Gabriela Brum, J. Valença, F. Monteiro, J.T. Monteiro, J. Rosal Gonçalves, P. Azevedo, Clara Heitor, M. Freitas E Costa
This item has received

Under a Creative Commons license
Article information
RESUMO

Cada vez mais somos confrontados com a necessidade de assegurar suporte ventilatório permaneote a doentes com Insuficiência Respiratória Crónica estabilizados e scm necessidade de cuidados intensivos.

A inexistência de estruturas organizadas de apoio a estes doentes no nosso pais leva a prolongar indevidamente a sua permanência nas Unidades de Cuidados lntensivos, sujeitando-os aos riscos de uma hospitalização prolongada e aumentando desnecessariamente os custos.

Para que a ventilação mecânica permanente seja eficaz e cumpra o objectivo de permitir ao insuficiente respiratório crónico uma vida mais Jonga é com melhor qualidade é necessário que se considerem alguns aspectos essenciais:

  • Torna-se urgente a criação de Unidades de Reabilitação/Ventilação Prolongada que permitam assegurar a transição dos doentes para o domicilio ou que garantam o internamento daqueles que sofrem de graves carências sociais.

  • Esta modalidade terapêutica obriga a que se estabeleçam rigorosos critérios de selcção dos doentes e que se criem estruturas organizadas de cariz multidisciplinar que assegurem urn completo apoio domiciliário.

No presente trabalho é apresentada a experiência da UCIR com doentes sob ventilação mecânica domiciliária e é elaborada uma proposta de definição de um protocolo de ventilação mecânica domiciliária invasiva, no qual se consideram os critérios de selecção dos doentes, o tipo de equipamento e suas características e a estruturação de urn sistema integrado de apoio domiciliário.

Palavras-Chave:
Insuficiência Respiratória Crónica
Ventilação Domiciliária
Traqueostomia
SUMMARY

Long term ventilatory assistance can offer the patient a new lease on life for many years.

In Portugal the absence of home care organizations able to provide medical and logistical support to patients undergoing long term ventilatory assistance, leads to the incapacity to discharge them from the intensive care units with the consequent raise in the ratio cost/benefit of this treatment.

Success in long term ventilatory assistance is based on some essential factors:

  • It should be based upon appropriate selection criteria and guidelines.

  • It is important to create suitable home care organizations and rehabilitation and long term ventilation units able to give the patients and their families the adequate preparation and training before discharge or even able to provide a home for those with severe social and echonomical handicaps.

In this work we show our experience with patients undergoing home mechanical ventilation and we present a proposal of organization of a home mechanical ventilation program.

Key-Words:
Chronic Respiratory Faillure
Home Mechanical Ventilation
Tracheostomy
Full text is only aviable in PDF
BIBLIOGRAFIA
[1.]
M. Gilmartin.
Transition from the Intensive Care Unit to Home: Patient Selection and Discharge Planning.
Respiratory Care, 39 (1994), pp. 456-477
[2.]
B.J. Make.
Indications for Home Ventilation in Critical Care Unit Patients.
Home Mechanical Ventilation, pp. 229-240
[3.]
B.R. Celi.
Home Mechanical Ventilation Principles and Practice of Mechanical Ventilation, pp. 619-629

UCIR - Unidade de Cuidados lntensivos Resptrntórios do Serviço de Pnewnologin do Hospital de Santa Maria., Director: Prof Doutor M. Freitas e Costa.

Copyright © 1997. Sociedade Portuguesa de Pneumologia/SPP
Pulmonology
Article options
Tools

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?